20 Ocak 2015 Salı

Formula 1 Efsanesi: Ayrton Senna

Formula 1 pistlerinin efsanevi pilotu Ayrton Senna'nın trajik hikayesi 80 lerin sonuna 90 ların başına denk geliyor.                                                                                                                                            

Ayrton Senna Formula 1 kariyerine 1984 yılında Toleman Hart takımıyla başladı. İlk sezonu, takımın o dönemin vasat takımlarından olması nedeniyle pek iyi değildi. Ancak 1984 Monaco Grand Prix'inde ki ikinciliği çoğu takımın dikkatini çekmişti bile. 1985 yılında Lotus takımının, Renault V12 motorlu siyah üzerine John Player Special yazılı aracının direksiyonundaydı. Estoril de ilk galibiyetini alırken sezonu 4.bitirdi.

1986-1987 yıllarında, Lotus ile yarışan Senna, 1988 yılında Ron Dennis'in dönemin en iyi ekibi Mclaren Honda'ya transfer oldu. Orada, takım arkadaşı ''Profesör'' lakaplı Fransız Alain Prosttu. 
1988 Ayrton Senna- Alain Prost

Senna 1988 sezonunda ayağının tozuyla geldiği Mclaren de şampiyon oldu. Alain Prost, bu yeni yetme yeteneğin kendi yerini tehdit ettiğinin farkındaydı. İkili arasında ki rekabet 1989 yılında yerini anlaşmazlığa ve öfkeye bıraktı.

1989 da şampiyon, Japonya Suzuka pistinde belli olacaktı. Senna yarış dışı kalırsa Prost, Prost yarış dışı kalırsa Senna şampiyon olacaktı. Yarışın bitimine 5 tur kala Prost virajda boşluk bulup kendini geçmeye çalışan Senna'ya çarptı. Pistin dışına çıkan ikiliden Senna hemen toparlandı ve piste geri döndü. Ardından aradaki farkı 5 tur gibi kısa sürede eriten Senna yarışı kazandı. Ancak siyaset ve politika ile dönen FIA, şampiyonluğu sudan sebeple Senna'dan alıp Prost a verdi.
Senna-Prost 1989,
Suzuka Grand Prix
Fakat hem Senna hemde Prost'un patronu olan Ron Dennis, bunun bir haksızlık olduğunu, sezon başından beri böyle olaylara ceza verilmediğini söylüyor, açıkca Senna'nın tarafında yer alıyordu. Fakat FIA tüm itirazları reddediyordu. Bunun üzerine Prost takımın kendine adil davranmadığını söyleyerek ve Senna ile çalışmanın imkansız olduğunu dile getirerek takımdan ayrılıyordu.

1990 yılında, tarih tekerrür etti. Bu sefer 1989 da yaşananların tam tersi olacaktı. Prost yarış dışı kalırsa Senna şampiyon olacaktı. Büyük bir çekişmenin ardından şampiyon tekrar son yarışta belli olacaktı. Yer Japonya, Pist Suzuka idi. Yarış başladı ve yarışın hemen başında Prost kendini geçmek için atak yapan Senna'ya çarpınca her ikisi bir kez daha yarış dışı kaldılar. Senna 1990 yılında 2. şampiyonluğuna uzandı. Spor tarihinde ki en öfkeli rekabet doruğa ulaşıyor, Formula 1 reytingleri tavan yapıyordu.
Tarih Tekerrürden İbarettir...
 

1991 yılında aracı eleştiren Prost, Ferrari'den kovuldu. Senna ise çok rahat bir şekilde üst üste 2, kariyerinin 3. şampiyonluğuna ulaştı.

1992 yılı Williams Renault'un bulduğu denge kontrol ve aktif süspansiyon sayesinde Williams'ın hegemonyasında geçti.

1993 yılında Alain Prost mükemmel Williams ile yarışmak için imza atıyor, sözleşmesine '' Senna ile aynı takımda çalışmam'' maddesi koyduruyor ve kariyerinin son şampiyonluğuna uzanıyor, Senna ise ikincilikle yetiniyordu.

Senna daha iyi bir takıma gitmek istiyor ve Alain Prost'un emekli olmasıyla 1994 sezonunda Williams'a transfer oluyordu. Fakat FIA, denge kontrol sisteminin diğer takımların aleyhine olduğunu öne sürerek denge kontrol sistemini yasaklıyordu. Aslında neden bu değildi. Asıl eden yarışları domine eden Willimas'ın, para gelirini düşürmesiydi. Tabi ki bu davranış, sürekli FIA'yı politika ile suçlayan Senna yı haklı çıkarıyordu.
Ayrton Senna Williams'ta
Zaten, San Marino Grand Prix'inden sonra pek bi önemi kalmayacaktı. İmola pistinde olanlar, tarihe kara harflerle yazılacaktı.

29 Nisan Cuma günü aşırı tehlikeli bir pist olan İmola pistinde geleceğin yıldız adaylarından Rubens Barrichello, start düzlüğüne giren son virajda ciddi bir kaza geçiriyor, fakat kazayı hafif sıyrıklarla atlatıyordu. 30 Nisan Cumartesi günü antreman turlarında kariyerine henüz başlamış olan Avusturyalı pilot Roland Ratzenberger, 300 kilometreyle duvara çarpıyor, fakat Barrichello kadar şanslı olamayıp hayatını kaybediyordu.

Bu kadar olaya rağmen yarış iptal edilmedi. 1 Mayıs 1994 günü İmola'da yarış başlarken J.J Lehto, Pedro Lamy'nin Benetton'nuna arkadan çarptı. Sağa sola fırlayan parçalardan yaralananlar oldu. Güvenlik aracı piste girdi ve 6 tur boyunca yarış böyle devam etti. Yarışın 7. turunda Senna, saatte 310 km/h hızla kötü şöhretli Tamburello virajına girdiğinde pistlerden bir yıldız kaymıştı. Senna aracın kontrolsüz gidişatına frenleme yaparak engel olmaya çalışmış, ancak 211 kilometre hızla duvara çarpmış ve hayatını kaybetmişti.

Mclaren de takım patronu olan Ron Dennis çalıştığı en iyi pilot olarak Sennayı gösteriyor. Formula 1 tarihinin en başarılı pilotu olarak kabul edilen Senna ölümüyle herkesi yasa boğsa da ölümünün üstünden yıllar geçmesine rağmen hala unutulmamaktadır.
Senna Cenaze Töreni


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder