18 Kasım 2014 Salı

Fiat Tempra


İşte tüm doksanlar çocuklarının gönlünde taht kuran, büyüyünce ben bundan alacağım diye büyüklerimize söyleten, otomobil piyasasında orta sınıfı alt üst eden otomobil: Fiat Tempra.

Aslına bakılırsa Tempra'nın günümüzde o dönemde nasıl başarılı olduğunu anlamak biraz zor. 1990 yılında piyasaya sürülen bu otomobil orta sınıf için, ulaşılamaz bir nesneydi. Renault Brodway, Spring, Flash Tofaş Doğan, Kartal, Şahin, Ford Taunus modelleri bir tarafa Tempra bir tarafa ayrılıyordu o dönemde. Öyle her mahalle de bulunmazdı Tempra, bulunduğu mahallede de kimin olduğu bilinirdi.

Fıat Tempra
İlk bakıldığında o dönemde Tempra'nın dikkat çeken özelliği arka tarafının normalden yüksek olması ve bagaj kapağının kısa, küçük bir yapıya sahip olmasıydı. Şimdi baktığımızda bize anlamsız gelse de o dönemde bu tasarım harikası olarak sayılıyordu herhalde. Ancak o dönemde bu bagaj kısmı, (diğer leylek gibi duran araba modelleriyle karşılaştırıldığında) Tempra'nın bu modellerden alçak tabanı olması ile birleşince otomobile sportif bir görünüm katıyordu. Ayrıca güçlü motor seçenekleri (2.0 16v 148hp) ve akıllara zarar donanımları ile dönemine damga vuruyor ve Fiat Tempra o dönemde hiçbir araca benzemiyordu.

Ancak Tempra'nın en önemli özelliği bu değildi. Biz işsiz güçsüz çocuklar ''bu araba kaç basıyor'' diye camdan bakmaya çalıştığımızda bizi şaşırtıyordu Tempra, çünkü gösterge yoktu ve bize bir süprizi Tempranın: dijital gösterge çerçevesi. İşte biz doksanlar çocuklarının gönlünü fetheden özellikte tam olarak buydu. Geleceğe Dönüş filminde ki Delorean gibi bu arabanın yapısı besbelli geleceğe aitti. Sadece çağdışı arabalar ibrelerle uğraşırdı. Tempra hareket halindeyken hız rakamları dijital ekran ile azalıp çoğalıyor, kilometre sayacı yeşil parlak ekrandan artıyor, göstergesinde bulunan araç resminden kapı durumları bile dijital olarak veriliyordu.

Söylediğimiz gibi, Tempra çağının standartlarını tamamen alt üst ediyor ve günümüzde bile bazı araçlarda standart olmayan ABS, hava yastığı gibi özellikleri biz ile tanıştırıyor, analog değil dijital klimasıyla adeta meydan okuyordu rakiplerine.

Fıat Tempra, doksanlar çocuklarının aklına kazınmış ve hala hatırladığımız reklamıyla'' Babam Öyle Diyor'' piyasa ya fırtına gibi girdi. Doksanların ilk yarısında yakaladığı başarı ve çıkış ikinci yarıda durulsa da ikinci el piyasasında hala satılmakta ve ilgi görmeye devam etmektedir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder